Veenendaal, 18 november 2019 – Bizcuit Payments benut als eerste bedrijf in Nederland de volledige PSD2-vergunning. Hiermee bieden zij hun klanten een geïntegreerde oplossing voor al hun administratieve en financiële activiteiten. Voorheen was dit niet mogelijk omdat het recht op inzicht in bankrekeningen en uitvoer van betalingen exclusief bij de banken lag, waardoor onder andere fintech-ondernemingen beperkt waren in hun innovatiemogelijkheden. Bizcuit ontving op 14 november 2019 als een van de eerste fintechs zonder link met een grootbank de PSD2-vergunning van De Nederlandse Bank (DNB). De vergunning bestaat uit twee componenten: bankdata inzien en betaaloplossingen bieden. Bizcuit is het eerste bedrijf in Nederland die de volledige scope van de PSD2 vergunning aan MKB-ondernemingen en ZZP’ers aanbiedt.
Hessel Kuik, CEO en oprichter Bizcuit (‘biz kit’): “Door het monopolie van de banken op de toegang tot rekeninggegevens en betaaloplossingen, konden wij onze klanten niet de volledige service bieden die wij voor ogen hadden. Wij konden hierdoor niet alle activiteiten, zoals het goedkeuren en betalen van facturen onderbrengen in onze app. Door de vergunning is dit nu wel mogelijk en kunnen MKB’ers en ZZP’ers vanaf 1 december in onze vernieuwde app terecht.”
Benutten PSD2-vergunning
Door invoering van de Europese PSD2-betaalrichtlijn, die sinds 19 februari 2019 van kracht is, ligt nu de macht over bankdata en betaaloplossingen bij de consument. Naar aanleiding van de introductie van de nieuwe wetgeving heeft Bizcuit een innovatieve oplossing ontwikkeld waarmee alle administratieve en financiële handelingen in één app op een efficiënte manier worden aangeboden. De PSD2-vergunning die op 14 november door de DNB aan Bizcuit Payments is verleend, maakt het mogelijk om de app te voorzien van volledig automatische koppelingen met alle banken. Bizcuit Payment is een van de enkele tientallen ondernemingen die een vergunning heeft gekregen van DNB. De overige Nederlandse bedrijven met een PSD2-vergunning hebben tot nu toe alleen een deel van de vergunning benut: het inzien van bankdata.
Mogelijkheden app
Bizcuit biedt de ondernemer binnen de app een geïntegreerde oplossing voor bankieren, inkoop, verkoop en volledige integratie met alle veelgebruikte boekhoud-, ERP- en salarispakketten. De betaaldiensten binnen het Bizcuit-platform worden geleverd door de apart opgezette betaalinstelling Bizcuit Payments. Al in 2018 had Bizcuit tijdelijk een volledig werkende PSD2-pilotkoppeling met een van de grootbanken en is de eerste PSD2-betaling in Nederland vanuit het Bizcuit-platform gedaan. Bizcuit gaat al per 1 december met de eerste klanten live.
Achtergrond Bizcuit
Bizcuit Payments heeft de aanvraag voor de vergunning een dag nadat de PSD2-wetgeving in Nederland van kracht werd ingediend. Kuik: “Al in 2016 zagen wij de mogelijkheden die de nieuwe PSD2-wetgeving zou bieden om de MKB’ers en ZZP’ers een hoop administratieve lasten uit handen te nemen. Wij zijn toen direct begonnen met de planning en bouw van de app. Het wachten op de definitieve wetgeving en de vergunning was een soms frustrerend, maar ook leerzaam proces. Het stelde ons in staat een unieke oplossing te ontwikkelen. De Bizcuit-app zal gaandeweg steeds meer functies aan de gebruikers aanbieden die hen in staat stellen zo min mogelijk tijd te besteden aan administratieve taken en maximaal te focussen op het ondernemen.”
In aanloop naar de lancering van de volledige app op 1 december is een wachtlijst van geïnteresseerden gecreëerd. Zij zullen op gecontroleerde wijze toegang krijgen.
Initiële erkenning
Op basis van de initieel aangeboden functionaliteit is er vanuit de markt al zeer positief gereageerd op de mogelijkheden die Bizcuit biedt om de ondernemers te ontzorgen. Zo heeft Bizcuit recentelijk de ICT Accountancy Award 2019 gewonnen en is de app genomineerd voor de Trend Micro COMET Award en de Accenture Innovation Awards.