De Nederlandse Spoorwegen moeten aan enkele voorwaarden voldoen die in het contract staan, dat staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) dit jaar afsluit met de vervoerder. Deze voorwaarden houden onder andere in latere (nacht)treinen in het weekend, meer en betere reisinformatie en genoeg ruimte in treinen voor reizigers. Ook moeten de Nederlandse Spoorwegen zorgen voor betere aansluitingen op stads- en streekvervoer en binnen een uur vervangend vervoer regelen bij verstoringen. Deze scherpere eisen moeten zorgen voor een grotere tevredenheid bij treinreizigers.
Voortaan worden de eisen van Mansveld aan NS en ProRail jaarlijks vastgelegd in een beleidsprioriteitenbrief. NS en ProRail moeten volgens Mansveld zich meer richten op de belangen van het publiek. Dit is de reden geweest voor het kabinet om NS en ProRail steviger aan te sturen op deze verantwoordelijkheid.
Ook heeft Mansveld met spoorbeheerder ProRail afspraken gemaakt voor de jaren 2015 – 2025 die moeten leiden tot verbetering van de prestaties. Mansveld wilt dat storingen op het spoor sneller opgelost moeten worden, zodat reizigers en goederenvervoerders hier zo min mogelijk last van hebben. Bij het inplannen van onderhoud houdt de beheerder het meeste rekening met reizigers en omwonenden. Er wordt voortaan op het spoor in Nederland ook gezorgd voor één loket waar goederenverkopers terecht kunnen voor capaciteitsaanvragen, capaciteitsverdeling en gebruiksvergoeding.
Het is de bedoeling dat deze afspraken op 1 januari 2015 ingaan.