Een goede webshop verhoogt de verkoop van jouw producten. Er is steeds meer keuze qua soorten webshops. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Ontdek dan hier welke soort webshop bij jou past.
B2B webshop
Een b2b webshop is speciaal aangepast voor b2b klanten. Deze webshop heeft andere functionaliteiten dan een b2c webshop. In een b2b webshop kan je bijvoorbeeld staffelkortingen toevoegen. Staffelkortingen zijn kortingen die je geeft aan je klant als de klant meerdere dezelfde artikelen aanschaft. Ook kan je in een b2b webshop de prijzen per klant aanpassen. Zo kan je instellen dat de prijzen nadat je klant inlogt goedkoper zijn dan de prijzen die een nieuwe klant ziet. Zo kan je trouwe klanten korting geven om hun klantloyaliteit te belonen. Dit is ook positief voor je klantrelatie. Ook kan je het assortiment aanpassen per klant.
B2C webshop
Als jij je bevindt op de B2C markt is een B2C webshop geschikt voor jou. Ben je actief op beide markten? Kies dan alsnog voor een aparte webshop voor de B2B en B2C klanten. Deze doelgroepen hebben namelijk een andere aanpak nodig en daarom ook een aparte webshop. Ook de (belasting)tarieven zijn anders bij B2C klanten dan bij B2B klanten.
Webshop met backoffice
Je kunt ook kiezen voor een webshop met backoffice. Hierdoor zijn je systemen aan elkaar gekoppeld, waardoor de administratie in je back office klopt met de administratie in je webshop. Zo voorkom je dat de voorraad in je webshop niet klopt en je klanten moet teleurstellen, omdat een artikel toch niet op voorraad is. Ook voorkom je zo dat je bij een klant aangeeft dat een artikel iets niet op voorraad is, terwijl dit wel op voorraad is. Het samenvoegen van deze systemen scheelt je veel tijd, omdat je hierdoor meerdere handmatige administratie niet meer hoeft te doen. Bovendien werken deze systemen samen sneller, omdat ze gemaakt zijn om samen te werken. Dit scheelt ook veel tijd. Een groot voordeel is dat je de systemen kunt koppelen aan meerdere webshops tegelijkertijd. Bovendien kan je het koppelen aan een B2B en/of B2C webshop. Dit is handig als je op beide markten actief bent.
Daarnaast is het belangrijk om de webshop goed te laten werken via de computer en de telefoon. Veel mensen bestellen tegenwoordig snel iets via hun mobiele telefoon. Onderzoek of jouw klanten dit vaak doen en overweeg om een App te maken van jouw webshop.